Egzamin teoretyczny to jeden z dwóch egzaminów, które należy zdać, by zostać pełnoprawnym kierowcą. Choć egzamin teoretyczny składa się z niewielu pytań, tak jednak pula możliwych pytań jest dużo większa. Formuła egzaminu sprawia również, że presja czasu i świadomość, że można popełnić niewiele błędów, sprawia, że wiele osób nie zdaje. W poniższym artykule przyjrzymy się najważniejszym zagadnieniom i informacjom o egzaminie teoretycznym. Błędy na egzaminie teoretycznym na prawo jazdy się zdarzają, a my przyjrzymy się tym, które sprawiają największą trudność zdającym.

Jak wygląda egzamin teoretyczny na prawo jazdy?

Szkoła Nauki Jazdy przygotowuje Cię do zostania kierowcą podczas kursu. Egzamin teoretyczny to pierwszy krok natomiast do zdobycia prawa jazdy. Aby móc przystąpić do części praktycznej na prawo jazdy, musisz zdać najpierw część teoretyczną. Egzamin teoretyczny na prawo jazdy przeprowadzany jest w formie komputerowej – każdy ze zdających odpowiada na 32 pytania. Egzamin teoretyczny trwa 25 minut.

Pytania można podzielić na dwa rodzaje: pierwszy rodzaj to 20 pytań jednokrotnego wyboru (TAK lub NIE). Odpowiedzi na nie należy dokonać w czasie przeznaczonym na każde pytanie – w przeciwnym razie pozostawienie pytania bez odpowiedzi będzie oznaczało błąd. Nie ma możliwości powrotu do wcześniejszych pytań.

Druga część pytań składa się z 12 pytań z wiedzy specjalistycznej. Podobnie jak w przypadku pytań jednokrotnego wyboru TAK lub NIE, również w przypadku pytań specjalistycznych istnieje jedna poprawna odpowiedź. 

Czy pytania na egzaminie teoretycznym mają tę samą punktację?

Nie, pytania na egzaminie teoretycznym nie mają tej samej punktacji. W obu rodzajach pytań (podstawowym i specjalistycznym) istnieje pula pytań, która zapewnia 1 punkt, 2 punkty lub 3 punkty. Przedstawia się to następująco:

  • Podstawowe: 4 pytania za 1 punkt, 6 pytań za 2 punkty, 10 pytań za 3 punkty
  • Specjalistyczne: 2 pytania za 1 punkt, 4 pytania za 2 punkty, 6 pytań za 3 punkty

Różna punktacja za poszczególne pytania wynika głównie z faktu, że pytania mają różną wagą w zależności od ich trudności oraz znaczenia w kontekście bezpieczeństwa na drodze. Pytania, które mogą dać 1 punkt, to pytanie o niskim znaczeniu w zakresie bezpieczeństwa. Analogicznie 2 punkty zapewniają pytania o średnim znaczeniu w zakresie bezpieczeństwa, a 3 punkty o najwyższym. 

Co w przypadku, kiedy nie udzielono odpowiedzi na egzaminie na prawo jazdy?

Egzamin teoretyczny ma określony czas na udzielenie odpowiedzi. Zawiera on pytania o różnej skali trudności – może to więc powodować chęć pozostawienia takich pytań na później. Nie warto jednak tego robić, gdyż każde pytanie pozbawione bez odpowiedzi uznawane jest za błąd. 

Nie ma możliwości powrotu do wcześniejszych pytań. Nigdy nie zostawiaj pytania bez odpowiedzi – wybierz tę odpowiedź, która wydaje Ci się słuszna. 

Należy też pamiętać, że oglądane na egzaminie filmy są możliwe do wyświetlenia tylko raz. Nie można ich ponownie odtworzyć. Warto zatem skupić się, oglądając je, by móc udzielić poprawnej odpowiedzi.

Ile można mieć błędów na egzaminie teoretycznym kat B?

Zakończony kurs prawo jazdy powoduje, że wielu kursantów, którzy zamierzają przystąpić do egzaminu, zadaje sobie pytanie: ile można mieć błędów na egzaminie teoretycznym kat. B? Jest to jedno z najczęstszej pojawiających się wątpliwości. 

Każdy zdający przechodzi test komputerowy, w którym to spotka się z 32 pytaniami. Egzamin teoretyczny wymaga od zdającego uzyskania 68 punktów z 74 możliwych do zdobycia. Różna punktacja jednak sprawia, że nie można jednocześnie powiedzieć, ile błędnych odpowiedzi może udzielić osoba zdająca egzamin, gdyż wszystko zależy od punktacji danych pytań – jedne bowiem mogą nam zapewnić 1 punkt, inne 2 lub 3 punkty. 

Nie ma więc jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, ile można mieć błędów na egzaminie teoretycznym kat. B. Wszystko zależne jest od tego, na jakie pytania udzielono złej odpowiedzi i jak były one punktowane. O czym jednak trzeba pamiętać: błędy na egzaminie teoretycznym na prawo jazdy się zdarzają. Ich występowanie może być spowodowane wieloma czynnikami takimi jak stres, presja czasu, czy świadomość, że na egzaminie można popełnić niewiele błędów. Nierzadko jednak również nieodpowiednie przygotowanie przyczynia się do niezdania egzaminu. Nie ma się jednak co załamywać. Nie ma limitu, ile razy można podejść do egzaminu na prawo jazdy.

Kiedy można sprawdzić, ile błędów popełniliśmy i na jakie odpowiedzi udzieliliśmy złej odpowiedzi?

Wyniki egzaminu teoretycznego są znane od razu, zaraz po zakończeniu testu. Osoby, którym nie udało się uzyskać wymaganych (co najmniej) 68 punktów, mogą sprawdzić, na jakie pytania udzieliły złej odpowiedzi, a jaka była poprawna. 

Błędy na egzaminie teoretycznym na prawo jazdy – kilka przykładów

Egzamin na prawo jazdy wymaga od przyszłych kierowców dużej wiedzy teoretycznej. Niestety pojawiające się pytania na egzaminie nie zawsze należą do najłatwiejszych. Błędy na egzaminie teoretycznym na prawo jazdy się pojawiają – jest to normalne i wiele osób wielokrotnie podchodzi do testu. Pytania na egzaminie przygotowane są tak, że dzielą się one na pytania nieco łatwiejsze, jak i te trudniejsze, które zwykle większości zdających sprawiają problem. Oczywiście dużo zależy od osoby, jednak istnieje pewien zbiór pytań, na które warto zwrócić szczególną uwagę, gdyż określane są one jako rodzaj pytań problematycznych, które mogą sprawić trudności kandydatom na egzaminie na prawo jazdy. 

Oto kilka przykładowych pytań, które sprawiają zdającym największe problemy na egzaminie teoretycznym:


1. Pytanie: W którym miejscu wskaźnika bagnetowego powinien znajdować się ślad oleju, aby oznaczało to, że jego poziom jest nieprawidłowy?

A. Powyżej znaku “MAX”

B. Pomiędzy znakami “MIN” i “MAX”

C. Niewiele powyżej znaku “MIN”.

Poprawna odpowiedź: A

Uwaga: Wiele osób na to pytanie odpowiada źle, ponieważ źle przeczytają pytanie. Pytanie dotyczy nieprawidłowego poziomu oleju, lecz w pośpiechu wiele osób może omyłkowo myśleć, że pytanie dotyczy prawidłowego poziomu.

2. Pytanie: Czy masz prawo zatrzymać pojazd pod wiaduktem, gdy znaki tego nie zabraniają? 

Poprawna odpowiedź: TAK

Uwaga: Wiele osób na to pytanie odpowiada błędnie, jednak przepisy nie zabraniają zatrzymania pojazdu pod wiaduktem (chyba że znaki mówią inaczej). Zabrania się natomiast zatrzymywania pojazdu na wiadukcie.

3. Pytanie: Czy wyprzedzanie jest zabronione na każdym przejściu dla pieszych? 

Poprawna odpowiedź: NIE

Uwaga: Bardzo mylące pytanie, które sprawia problemy w wielu zdającym. Jednak prawidłowa odpowiedź to NIE, ponieważ wolno wyprzedzać na przejściu dla pieszych, na których ruch jest kierowany poprzez sygnalizację świetlną (a więc nie na każdym przejściu dla pieszych jest zabronione wyprzedzanie).

4. Pytanie: Czy wraz ze wzrostem zawartości alkoholu we krwi czas reakcji kierującego na bodźce wzrokowe ulegnie skróceniu? 

Poprawna odpowiedź: NIE

Uwaga: Czas reakcji kierującego wraz ze wzrostem zawartości alkoholu we krwi ulegnie wydłużeniu. Czas reakcji bowiem liczymy od momentu zauważenia przeszkody, a naciśnięciem hamulca. 

5. Pytanie: Czy masz obowiązek ustąpić pierwszeństwa pojazdowi szynowemu, który wyjeżdża z pętli? 

Poprawna odpowiedź: NIE

Uwaga: Wiele osób błędnie udziela odpowiedzi na to pytanie, sądząc, że to kierowca musi ustąpić pierwszeństwo tramwajowi, który wyjeżdża z pętli. Jednak w tym przypadku to tramwaj włącza się do ruchu, więc to on musi ustąpić pierwszeństwo innym pojazdom (dlatego odpowiedź poprawna to NIE).

Egzamin teoretyczny nie jest formalnością

Wiele osób błędnie zakłada, że egzamin teoretyczny należy traktować jak zwykłą formalność. Jest to bardzo niepoprawne myślenie i nie należy egzaminu teoretycznego traktować jako egzaminu, który należy zdać i zapomnieć. Wiedza teoretyczna zdobyta podczas nauki teorii i przepisów ruchu drogowego będzie stale wykorzystywana podczas każdej jazdy samochodem. 

Odpowiednie przygotowanie do egzaminu teoretycznego jest ważne, owszem – bez niego nie będziesz mógł przystąpić do egzaminu praktycznego. Czym jednak więcej zapamiętasz, tym będzie Ci łatwiej. O tej wiedzy nikt nie powie, że była zbędna – to właśnie jej wykorzystywanie pozwoli Ci czuć się pewnie jako kierowca i jeździć bezpiecznie i poprawnie.